Monday, May 23, 2011

fixie!!!!!!

Fixed gear ni sebenarnya dah lama, cuma sekarang ni baru nak naik. Fixed Gear@Single Speed memang tak ada gear, dan untuk yang pure Fixed Gear cyclist, diorang memang tak pasang brek.So kalau nak turun bukit kena pandai guna teknik skidstop@short skid.

Untuk yang nak berjinak-jinak dengan Fixed Gear, boleh cari basikal Fixed Gear di mudah.my. Di Malaysia sekarang ni pun dah banyak outlets fixed gear yang buka, contohnya dekat Subang (GRAFA), Sri Damansara (ABC), Gombak, Shah Alam (TRAILRIDERMAD), Kota Damansara. Banyak jugak group Fixed Gear yang ada kat Malaysia ni, RATSKL (Kuala Lumpur), JF Faction (Kedah), HARUFixed (Melaka), Southernfix (JB), WDB dan banyak lagi.

Basikal pulak ada banyak jenis, tapi off course-lah, lagi mahal lagi bagus. Sebab Fixed Gear yang mahal body dia lebih ringan, lebih kuat dengan frame carbon, jadi memang tak ada masalah kalau nak lompat atas kereta . Rate dia pulak untuk yang paling murah dalam lingkungan RM900 (Fullset) dan yang paling steady pulak harga dalam lingkungan RM3000-RM5000 (Fullset/frame). Kalau nak yang lagi murah, boleh cari yang custom made atau yang dari Taiwan (Promax), tapi tak recommend sebab body tak tahan. Kalau ada duit lebih boleh beli frame Cinelli (Mash/Vigorelli), Fuji, CreateBikes, Eighthinch, Dodici & etc. Kalau nak lagi power boleh sambar Nagasawa.

Fixed gear ada beberapa part yang newbie perlu tahu. Yang paling penting ialah jenis frame, saiz dan tahap ketahanan. Frame ialah rangka basikal dan ada banyak saiz. Wheelset/Fork/Bullhorn Handlebars/Cog/Saddle pulak ialah part yang biasa pada basikal Fixed Gear ni.



No comments:

Post a Comment